בית מאזן של עמותת “חסדי ערן”

You know that the things you put it your head stay there, right?’
‘Yes. But you remember some things, don’t you?’‘
Yes. You remember the things you want to forget and forget thethings you want to remember.
Cormac McCarthy, The Road 

 

הקמת בית מאזן לטיפול בהלם קרב ולתסמונת PTSD

עמותת חסדי ערן שהוקמה לזכרו של ערן אלכאוי ז”ל יוצאת בפרויקט חדש ומשמעותי להקמת בית מאזן בעבור יוצאי היחידות הקרביות הסובלים מהלם קרב ומתסמונת PTSD. בעוד שהעמותה פועלת באדיקות משנת 2008 לסיוע ותרומה לקהילה כמכלול, מראשית הקמתה הסיוע לחיילי צה”ל היה הצביון “והלב הפועם” של עשייתם. לאחר שנים של סיוע לחיילים בודדים והענקת מענה לכל צורך קיים, עמותת חסדי ערן החליטה שזו חובתה לזעוק את זעקתם של החיילים הדוממים ולפעול עבור אלו שכבר ממזמן אינם חלק מהמערכת הצבאית אך ממשיכים לשאת איתם את הצער והטראומה והינם שבויים במחזות האימה שחוו במערכות הלחימה עבור ביטחונה של מדינת ישראל.


מהו בית מאזן?

בית מאזן הוא חלל ייעודי המעניק מסגרת טיפולית ומעטפת של טיפולים מקצועיים ורפואיים על ידי אנשי מקצוע שונים המגיעים מתחום בריאות הנפש. מדובר במודל טיפול חדשני המתמקד בהחלמה וביצירת סביבה תומכת ומכילה בכדי לסייע לחיילים לשעבר שסובלים מתסמונת הפרעת דחק פוסט- טראומטית. כמו כן, בדיוק כפי שהוא נקרא “בית מאזן”, המטרה העיקרית היא להשיב את האיזון הנפשי והגופני לנפגעים ולסייע להם לתפקד, להתמודד, להחלים, ולחיות חיים טובים ומלאים יותר מבלי לתת לזיכרונות העבר שלהם למנוע זאת. חשוב להבין, למרות שיש לתסמונת ה-PTSD רמות שונות, במקרים רבים אלו הסובלים מהפרעת דחק פוסט-טראומטית נמצאים במאבק יומיומי לתפקד הן ברמה הפונקציונלית והן ברמה הרגשית.


מהי תסמונת דחק פוסט-טראומטית (PTSD)?

הפרעת דחק פוסט טראומטית (PTSD) היא מצב בריאותי נפשי הנובע מחוויה של אירוע טראומטי. התסמינים של הפרעה זו עלולים לכלול פלאשבקים, סיוטים, חרדות קשות יומיומיות, ומחשבה כפייתית על האירוע עצמו גם שנים לאחר מכן. למעשה, תסמונת PTSD היא סוג של מנגנון שבו המוח “נתקע” על שבריר השנייה שבו הנפגע היה בסכנה והרגיש פחד תהומי, ואותן תחושות גורמות לגוף להמשיך ולאותת אותות מצוקה גם כאשר כבר לא באמת קיימת סכנה. כמו כן, מחקרים מראים שבקרב נפגעי PTSD קיימת היפר-פעילות בחלקו של המוח שמעבד רגשות (אמיגדלה), דבר שמעורר תסמינים נפשיים ופיזיולוגים. כך או כך, להפרעה זו יש השלכות הרסניות והיא גורמת להימנעות ממחשבות, רגשות, אנשים, רעשים, מקומות, חוסר איזון במצב הרוח, בזיכרון או בדפוסי חשיבה, ערנות יתר, הפרעות שינה, התפרצויות כעס, התנהגות הרסנית, ואף במקרים חמורים למחשבות אובדניות.


תסמונת PTSD בקרב חיילי ישראל

בעוד שתסמונת PTSD עלולה להתפתח אצל כל אחד ואחת ובעקבות אירועים טראומתיים שונים, היא מאוד נפוצה בישראל וכ-10-15% מכלל הנפגעים במערכות הלחימה הם נפגעי הלם קרב. יחד עם זאת, למרות שקיימת מודעות לבעיה וכ-5000 חיילים לשעבר מוכרים כהלומי קרב על ידי משרד הביטחון, בפועל יש עשרות אלפי נפגעים נוספים שאינם מקבלים, הכרה, תמיכה או סיוע. במילים

אחרות? אותם חיילים ששירתו בצה”ל ובגבורתם נלחמו עבור ביטחון המדינה, נותרו לבד במערכה, ואינם מסוגלים לנהל חיים תקינים או לממן לעצמם טיפול רפואי, ובדיוק עבורם עמותת “חסדי ערן” פועלת בכדי להקים בית מאזן.


הקמת בית מאזן של עמותת “חסדי ערן”: חזון ומטרה

עמותת “חסדי ערן” פועלת להקמת בית מאזן לנכי צה”ל והלומי קרב במטרה להעניק מסגרת שיקומית ותומכת בסטנדרטים הגבוהים ביותר. בבית המאזן חיילים לשעבר יוכלו לפנות לעזרה ולקבל מעטפת טיפולים שונים, מרפואיים ועד פסיכיאטרים, ולעבור את השיקום המקצועי שלו הם זקוקים כדי לייצר שגרת חיים בריאה, חיובית, ויציבה עד כמה שניתן. לצערנו, הלומי קרב רבים מוצאים את עצמם במצב של “שיתוק נפשי” והם אינם מסוגלים לעבוד ולהתפרנס, לתחזק מערכות יחסים, להנות מזמן הפנאי שלהם, ובעיקר לחיות חיים ראויים ומאושרים כפי שמגיע להם. ומעבר לכך, לעיתים אי הטיפול בבעיה מוביל לאשפוזים פסיכיאטריים ולהחמרה במצב, דבר שמקשה ומרחיק עוד יותר את התקווה להחלמה. בעמותת “חסדי ערן” אנו מאמינים שניתן לשנות זאת, אך חשוב מכך, שזוהי חוותנו כחברה ישראלית לעשות זאת. על ידי הקמת מרכז טיפולי הפועל סביב השעון, שיטות טיפול מתקדמות ומגוונות המותאמות אישית לכל מטופל, ויחס חם ומשפחתי, נוכל לסייע לאנשים שנתנו את חייהם עבור חיינו. חשוב לזכור, למרות שליבם עדיין פועם והם נחשבים ל”ברי המזל” שנותרו בחיים, הם חיים את חייהם מנשימה לנשימה כצל דהוי של עצמם ועם תחושת אובדן איומה גם על אותם חברים שלחמו לצידם ואיבדו את חייהם, אך גם על אובדן חדוות החיים.

אנא עזרו לנו באחת המשימות החשובות ביותר שלנו עד כה: מתן טיפולים שיקומיים להלומי
קרב, והחזרת התקווה לחייהם. הם צריכים את זה, וחשוב כך, מגיע להם.